dnes je 1.11.2024

Input:

Kontroly v loňském roce odhalily "vynalézavost" některých zaměstnavatelů

9.7.2015, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcíDoba čtení: 3 minuty

V roce 2014 uskutečnili inspektoři specializující se na oblast pracovních vztahů a podmínek 7 071 kontrol a zjistili při nich 9 119 nedostatků, resp. porušení některého z pracovněprávních předpisů. Za ně pak bylo zaměstnavatelům uloženo 582 pokut v celkové výši 30 705 500 Kč.

Inspektoři se v oblasti pracovních vztahů a podmínek loni zaměřili na agentury práce, na pracovní dobu ve směnných a nepřetržitých provozech v maloobchodu, restauračních zařízeních, zdravotnických a sociálních službách, montážních provozech, zpracovatelském průmyslu a u bezpečnostních a pátracích služeb. K prioritám patřily také kontrola dodržování principu rovného zacházení na pracovištích a ochrana osobních práv zaměstnanců. Inspektoři přitom často využili podněty ke kontrole od občanů nebo jiných subjektů. V roce 2014 měl Státní úřad inspekce práce k dispozici 135 inspektorů pracovních vztahů a podmínek, v průměru tak loni každý inspektor vykonal 52 kontrol.

Kontroly agenturního zaměstnávání

V oblasti agenturního zaměstnávání se inspektoři zaměřili nejen přímo na agentury práce, ale i na uživatele kontrolovaných agentur práce, a to především z pohledu rovného zacházení mezi agenturními zaměstnanci a tzv. kmenovými zaměstnanci uživatelů. V této oblasti byla v průběhu roku vykonána také mimořádná kontrolní akce zaměřená na odhalování zastřeného agenturního zaměstnávání, tj. skrytí pracovněprávního vztahu mezi agenturou práce, uživatelem a zaměstnancem pod obchodněprávní vztah s cílem vyhnout se aplikaci zákoníku práce.

Inspektoři se při kontrolách stále častěji setkávají s novými praktikami zaměstnavatelů, které jsou vynalézány za účelem úspory financí na hraně zákona nebo přímo za ní. Agenturnímu zaměstnávání se v podmínkách orgánů inspekce práce věnují inspektoři-specialisté, kteří jsou na kontroly v dané oblasti zvlášť školeni a připravováni.

Kontroly pracovní doby

Při kontrolách zaměřených na pracovní dobu především u zaměstnavatelů se směnným a nepřetržitým provozem byla ve velké míře zjištěna porušení předpisů v oblasti pracovní doby a také ve sféře odměňování. Zaměstnavatelé nejčastěji nevedli evidenci pracovní doby nebo ji vedli způsobem, jenž neodpovídá požadavkům zákoníku práce. Přitom správně vedená evidence pracovní doby, která je přehledná, srozumitelná a odpovídá účelu vedení evidence pracovní doby, je jedním z nejdůležitějších

Nahrávám...
Nahrávám...