Zákonem č. 366/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o daních z příjmů“), a některé další zákony, dochází s účinností od 1. ledna 2023 k některým zásadním změnám v institutu paušální daně, který byl zaveden s účinností od 1. 1. zdaňovacího období roku 2021.
Nové úpravy týkající se paušální daně navazují na zvýšení limitu pro plátcovství daně z přidané hodnoty na 2 mil. Kč, tj. i v rámci paušálního režimu došlo pro jeho vstup ke zvýšení hranice příjmů ze samostatné činnosti z 1 mil. Kč na 2 mil. Kč.
Vzhledem k tomu, že zvýšením limitu příjmů pro možnost vstupu do paušálního režimu může být paušální daň stanovena poplatníkům daně z příjmů fyzických osob s velmi širokým rozpětím příjmů, není již všem stanovena paušální daň a veřejná pojistná ve stejné výši, ale zavádí se 3 pásma paušálního režimu odvozená od výše a charakteru příjmů poplatníka. V každém zvoleném pásmu budou poplatníci platit jinou výši paušálních záloh a v návaznosti na tuto skutečnost, bude rozdílně vysoká i paušální daň a paušální veřejná pojistná.
Pro koho jsou určena jednotlivá pásma paušálního režimu při splnění podmínek pro vstup do tohoto režimu?
1. pásmo:
- poplatníci, jejichž příjmy ze samostatné činnosti v předcházejícím zdaňovacím období nepřesáhly 1 mil. Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti tyto příjmy plynou (tedy bez ohledu jaké by k nim bylo možné uplatnit podle zákona o daních z příjmů výdaje procentem z příjmů),
- poplatníci s příjmy ze samostatné činnosti v předcházejícím zdaňovacím období až do výše 1,5 mil. Kč, pokud alespoň 75 % těchto příjmů tvoří příjmy, k nimž lze podle zákona o daních z příjmů uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 % nebo 60 %,
- poplatníci s příjmy ze samostatné činnosti v předcházejícím zdaňovacím období až do výše 2 mil. Kč, pokud alespoň 75 % těchto příjmů tvoří příjmy, k nimž lze podle zákona o daních z příjmů uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 %.
2. pásmo:
- poplatníci, jejichž příjmy ze samostatné činnosti nepřesáhly v předcházejícím zdaňovacím období 1,5 mil. Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti tyto příjmy plynou (tedy jaké by k nim bylo možné uplatnit podle zákona o daních z příjmů výdaje procentem z příjmů),
- poplatníci s příjmy ze samostatné činnosti v předcházejícím zdaňovacím období až do výše 2 mil. Kč, pokud alespoň 75 % těchto příjmů tvoří příjmy, k nimž lze podle zákona o daních z příjmů uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 % nebo 60 %.
3. pásmo:
- poplatníci, jejichž příjmy ze samostatné činnosti nepřesáhly v předcházejícím zdaňovacím období 2 mil. Kč, a to bez ohledu na to, z jaké samostatné činnosti tyto příjmy plynou (tedy jaké by k nim bylo možné uplatnit podle zákona o daních z příjmů výdaje procentem z příjmů).
Pozn.:
Výdaji procentem z příjmů ve výše uvedeném smyslu se rozumí výdaje dle § 7 odst. 7 zákona o daních z příjmů, tj. výdaje, které by mohl poplatník uplatnit v případě, že by uplatňoval výdaje procentem z příjmů. Neznamená to, že poplatník tímto způsobem výdaje skutečně uplatňoval, ale jedná se o procentuální výši výdajů, které bylo případně možné uplatnit ve vazbě na charakter provozované činnosti.
Možná výše uplatnění výdajů:
- 80 % z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství a z příjmů z živnostenského podnikání řemeslného,
- 60 % z příjmů z ostatního živnostenského podnikání,
- 30 % z příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku,
- 40 % z jiných příjmů ze samostatné činnosti.
Pro vstup do určitého pásma paušálního režimu jsou vždy stanoveny pouze horní limity příjmů, nikoli dolní. To znamená, že někteří poplatníci si budou moci vybrat mezi několika pásmy, a tedy, pokud poplatník splňuje podmínky pro vstup do určitého pásma, splňuje zároveň vždy i podmínky pro vstup do vyššího pásma. Z daného lze dovodit, že pokud poplatník vstoupí do nižšího pásma a po skončení zdaňovacího období zjistí, že jeho příjmy přesáhly rozhodné příjmy pro toto pásmo, ale nepřesáhly rozhodné příjmy pro vyšší pásmo, může mít stále stanovenu daň v paušální výši, ale odpovídající uvedenému vyššímu pásmu (viz dále).
Příklady:
- Živnostník provozující pouze řemeslnou živnost (lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 %) uvažuje od roku 2023 o vstupu do paušálního režimu. V roce 2022 dosáhl příjmů ve výši 1 900 000 Kč.
Řešení:
- u řemeslné živnosti lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 % (živnostník dosáhl příjmů nižších než 2 mil. Kč), může se tedy přihlásit do I. pásma paušálního režimu,
- poplatník si může zvolit (dobrovolně) rovněž II. i III. pásmo paušálního režimu.
- Lékař (platí např. i pro advokáta či daňového poradce – lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 40 %), který chce vstoupit od roku 2023 do paušálního režimu, dosáhl v roce 2022 příjmy ve výši 1 200 000 Kč.
Řešení:
- u vyjmenovaných činnosti lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 40 % (lékař dosáhl příjmů nižších než 1,5 mil. Kč), může se tedy přihlásit do II. pásma paušálního režimu,
- poplatník si může zvolit (dobrovolně) i III. pásmo paušálního režimu, nemůže však vstoupit do I. pásma paušálního režimu, neboť jeho příjmy v roce 2022 přesáhly 1 mil. Kč.
Jaká je výše měsíčních paušálních záloh a paušální daně?
V návaznosti na zavedení tří pásem paušálního režimu s účinností od 1. ledna 2023 se zavádějí rovněž tři níže uvedené výše paušálních záloh hrazených poplatníkem, a to dle jím zvoleného pásma paušálního režimu.
Paušální záloha zahrnuje:
- zálohu poplatníka v paušálním režimu na daň z příjmů, která činí pro:
1. pásmo paušálního režimu 100 Kč,
2. pásmo paušálního režimu 4 963 Kč,
3. pásmo paušálního režimu 9 320 Kč.
- zálohu na pojistné na důchodové pojištění,
1. pásmo paušálního režimu 3 386 Kč,
2. pásmo paušálního režimu 7 446 Kč,
3. pásmo paušálního režimu 11 388 Kč.
- zálohu na pojistné na zdravotní pojištění,
1. pásmo paušálního režimu 2 722 Kč,
2. pásmo paušálního režimu 3 591 Kč,
3. pásmo paušálního režimu 5 292 Kč.
Zálohy na pojistné na důchodové pojištění a zdravotní pojištění v paušálním režimu jsou upraveny právními předpisy upravujícími tato pojištění. Zálohy pro 1. pásmo paušálního režimu vycházejí z minimálních vyměřovacích základů pro tato pojistná, přičemž u důchodového pojištění z minimálního vyměřovacího základu zvýšeného o 15 %. Zálohy pro 2. a 3. pásmo jsou vyšší, a i pro veřejná pojistná jsou stanoveny v pevné částce.
Výše paušálních záloh poplatníka v paušálním režimu činí v zálohovém období roku 2023 měsíčně dle jednotlivých pásem paušálního režimu částku ve výši:
1. pásmo paušálního režimu 6 208 Kč,
2. pásmo paušálního režimu 16 000 Kč,
3. pásmo paušálního režimu 26 000 Kč.
To znamená, že dle jednotlivých druhů činností provozovaných poplatníky (vazba na možné výše uplatnění výdajů procentem z příjmů a výše dosažených příjmů) činí v roce 2023:
Výše měsíční zálohy na paušální daň
|
|
Celková paušální platba
|
Daň z příjmů
|
Pojistné na důch. poj.
|
Pojistné na zdrav. poj.
|
1. pásmo
|
6 208 Kč
|
100 Kč
|
3 386 Kč
|
2 722 Kč
|
2. pásmo
|
16 000 Kč
|
4 963 Kč
|
7 446 Kč
|
3 591 Kč
|
3. pásmo
|
26 000 Kč
|
9 320 Kč
|
11 388 Kč
|
5 292 Kč
|
Změny dalších limitů v zákoně o daních z příjmů ve vztahu k paušální dani
Současně se zavedením tří pásem paušálního režimu dochází ke zvýšení některých limitů vyplývajících ze zákona o daních z příjmům, a to z 15 000 Kč na 50 000 Kč v případě:
- limitu výše příjmů z kapitálového majetku, z nájmu a ostatních příjmů, pokud se nejedná o příjmy osvobozené od daně, příjmy, které nejsou předmětem a příjmy, které jsou zdaňovány srážkou podle zvláštní sazby daně, dosažených v rozhodném období přede dnem zahájení činnosti pro možnost vstupu do paušálního režimu - § 2a odst. 2 písm. c) zákona o daních z příjmů,
- horního limitu výše příjmů z kapitálového majetku, z nájmu a ostatních příjmů, pokud se nejedná o příjmy osvobozené daně, příjmy, které nejsou předmětem a příjmy, které jsou zdaňovány srážkou podle zvláštní sazby daně, dosažených v rozhodném období pro to, aby daň byla rovna paušální dani (§ 7a odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů).
Lze přecházet mezi jednotlivými pásmy paušálního režimu?
Mezi jednotlivými pásmy paušálního režimu lze přecházet vždy od začátku zdaňovacího období. V průběhu zdaňovacího období nelze zvolené pásmo paušálního režimu měnit.
K přechodu do jiného pásma paušálního režimu, bude docházet na základě oznámení podaném poplatníkem. Poplatník může podat oznámení o přechodu (změně pásma) z nižšího pásma paušálního režimu do vyššího pásma nebo naopak z vyššího pásma do nižšího pásma, a to za splnění dalších podmínek (viz dále).
Poplatník může využít přechodu z nižšího pásma paušálního režimu do vyššího zejména pokud předpokládá, že v následujícím zdaňovacím období budou jeho příjmy vyšší než limit výše příjmů, které dosud splňoval.
Přechodu z vyššího pásma paušálního režimu do nižšího může poplatník využít v případech, kdy v uplynulém zdaňovacím období nedosahoval výše rozhodných příjmů pro pásmo, do kterého se poplatník zařadil a současně splňoval výši příjmů pro nově zvolené nižší pásmo paušálního režimu.
K přechodu z nižšího pásma paušálního režimu do vyššího bude docházet také v případě, kdy poplatník podá oznámení o jiné výši paušální daně, a to na daň vyšší, které bude podáno z důvodu překročení rozhodných příjmů zvoleného pásma v předchozím zdaňovacím období.
Zvolené pásmo paušálního režimu se změní od prvního dne zdaňovacího období na
a) nově zvolené pásmo paušálního režimu, pokud poplatník v paušálním režimu
- ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím tomuto zdaňovacímu období nepřesáhl rozhodné příjmy pro nově zvolené pásmo paušálního režimu a
- podá správci daně oznámení o změně zvoleného pásma paušálního režimu, nebo
b) pásmo paušálního režimu určující výši paušální daně za zdaňovací období bezprostředně předcházející tomuto zdaňovacímu období, pokud poplatník v paušálním režimu
- ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím tomuto zdaňovacímu období nepřesáhl rozhodné příjmy pro toto pásmo,
- podá správci daně oznámení o jiné výši paušální daně, a to na daň vyšší z důvodu, že přesáhl rozhodné příjmy pro zvolené pásmo ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím tomuto zdaňovacímu období, a
- pásmo paušálního režimu se nezměnilo podle písmene a).
Příklad (pro přechod roků 2022–2023):
Lékař (platí např. i pro advokáta či daňového poradce, tj. pro případy, kdy lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 40 %), který byl v roce 2022 v paušálním režimu, přesáhl v roce 2022 příjmy pro možnost být nadále v paušálním režimu (jeho rozhodné příjmy činily 1 400 000 Kč), nicméně novela zákona o daních z příjmů mu umožnila, aby byl i pro rok 2023 v paušálním režimu a platil paušální zálohy.
Řešení:
- poplatník splňuje pro rok 2023 podmínku pro účast ve II. pásmu paušálního režimu (jeho příjmy nepřesahují v roce 2022 1,5 mil. Kč), nicméně k 31. 12. 2022 končí dle stávajícího znění zákona o daních z příjmů jeho účast v paušálním režimu a je povinen podat oznámení o ukončení paušálního režimu (§ 38lg zákona o daních z příjmů).
- za rok 2022 musí podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob včetně přehledů na sociální a zdravotní pojištění,
- pro pokračování účasti v paušálním režimu musí i v roce 2023 (při splnění dalších dříve platných podmínek pro účast v paušálním režimu) podat správci daně oznámení o vstupu do paušálního režimu odpovídající minimálně výši pásma dle dosažených příjmů v roce 2022, a to do desátého dne zdaňovacího období, od kterého „mění“ zvolené pásmo paušálního režimu (tj. do 10. 1. 2023).
Příklady (pro přechod roku 2023-2024):
- Přechod na nižší pásmo paušálního režimu: Živnostník provozující pouze řemeslnou živnost (lze uplatnit výdaje procentem z příjmů ve výši 80 %), který byl v roce 2023 ve druhém pásmu paušálního režimu, chce přestoupit od roku 2024 do 1. pásma paušálního režimu, přičemž v roce 2023 měl rozhodné příjmy ve výši 1 400 000 Kč:
Řešení:
- poplatník splňuje podmínku pro účast v 1. pásmu paušálního režimu (jeho příjmy nepřesahují v roce 2023 2 mil. Kč),
- pro účast v 1.…