Mlčenlivost
doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D., Ing. Aleš Pekárek
Nahoru Zásada mlčenlivosti
Zásada mlčenlivosti znamená, že všichni účastníci daňového řízení, s
výjimkou daňového subjektu samého, jsou zavázáni mlčenlivostí o jakýchkoli
skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti s daňovým řízením. Za
porušení mlčenlivosti se považuje také využití informací získaných v průběhu
daňového řízení ve vlastní prospěch i ve prospěch kohokoliv jiného.
Pracovníci správce daně jsou vázáni mlčenlivostí jak v době výkonu
funkce nebo zaměstnaní, tak po jejím skončení. Bývalí pracovníci správce daně
jsou dále vázáni mlčenlivostí ohledně všech skutečností, které se dozvěděli v
daňovém řízení, a to ve stejném rozsahu jako třetí osoby.
Správce daně je povinen každou třetí osobu, například svědka,
znalce, auditora či jinou osobu, která byla povinna předložit důkazní
prostředky, poučit o povinnosti mlčenlivosti, a to písemně nebo ústně do
protokolu, a důsledcích, které by pro ni porušení této povinnosti mělo. Aby
mohla být třetí osoba obviněna z porušení mlčenlivosti, musí správce daně
prokázat, že o povinnosti ji zachovat byl účastník řízení poučen a seznámení s
poučením stvrdil svým podpisem.
Za porušení mlčenlivosti může finanční ředitelství uložit pokutu až
do výše 500 000 Kč. Porušení mlčenlivosti však může být hodnoceno i jako
trestný čin nebo přestupek, případně může být vymáhána způsobená škoda.
Nahoru Obecné výluky z mlčenlivosti
Ve vyjmenovaných případech se nemůže povinnosti zachovávat
mlčenlivost dovolávat žádný účastník řízení, tj. ani pracovník správce daně,
ani třetí osoba.
Nahoru Nejvyšší kontrolní úřad
Nutnosti zachovávat mlčenlivost se nemůže účastník řízení dovolávat
vůči Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, který provádí kontrolu v rozsahu svého
oprávnění podle schváleného plánu kontrolní činnosti.
Mlčenlivosti se nelze dovolávat, jestliže je toho v trestním řízení
třeba k řádnému objasnění okolností nasvědčujících tomu, že byl spáchán v
souvislosti s daňovým řízením některý z následujících trestných činů:
-
§ 147 - neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a na
zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
-
§ 148 - zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby,
-
§ 148b - nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení.
V takovém případě může státní zástupce a po podání obžaloby předseda
senátu požadovat skutečnosti, které jsou předmětem mlčenlivosti.

Pracovník správce daně je povinen neprodleně oznámit státnímu
zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán
některý z uvedených daňových trestných činů.
Nahoru Oznamovací povinnost
Oznamovací povinnost pracovníků správce daně se však neomezuje jen
na daňové trestné činy. Za podmínky přímé souvislosti se spácháním daňových
trestných činů se oznamovací povinnost vztahuje na trestné činy:
-
§ 145 - padělání a pozměňování známek,
-
§ 145a - padělání a pozměňování nálepek k označení zboží nebo
předmětů dokazujících splnění poplatkové povinnosti,
-
§ 148a - porušení předpisů o nálepkách k označení zboží,
-
§ 176 - padělání a pozměňování veřejné listiny,
-
§ 176a - nedovolená výroba a držení státní pečeti a úředního
razítka.
Protože správci daně přijímají platby na daň v hotovosti, mají
oznamovací povinnost ohledně trestného činu podle § 141 trestního zákona -
udávání padělaných a pozměněných peněz, a to bez podmínky souvislosti s daňovým
trestným činem.
Nahoru Výkon daňové správy
Výluka z mlčenlivosti se vztahuje i na podávání podnětů ke stíhání
trestných činů proti výkonu pravomoci státního orgánu a veřejného činitele,
trestných činů veřejných činitelů a úplatkářství, pokud se jich dopustili
pracovníci správce daně v souvislosti se správou daní.
Výluka z mlčenlivosti se však omezuje na rozsah nezbytně nutný k
objasnění těchto trestných činů, aby byla v nejvyšší možné míře uchráněna práva
na ochranu dat ve vztahu k daňovým subjektům.

Třetí osoby se nemohou dovolávat povinnosti zachovávat mlčenlivost
vůči pracovníkům správce daně při plnění jejich oznamovací povinnosti ve vztahu
k uvedeným trestným činům.
Nahoru Závažná trestná činnost
Specializované policejní složky určené ministrem vnitra pro
vyhledávání legalizace výnosů z trestné činnosti, pro boj proti teroristickým
aktivitám a vyhledávání zdrojů, z nichž jsou financovány, a pro boj se závažnou
hospodářskou trestnou činností, korupcí a organizovaným zločinem mohou
požadovat údaje potřebné pro řízení o trestných činech spáchaných v uvedených
oblastech. Tyto údaje jsou účastníci daňového řízení povinni poskytnout a
nemohou se dovolávat povinnosti zachovávat mlčenlivost.
Nahoru Bezpečnostní prověrky
Mlčenlivosti se nelze dovolávat ani vůči Národnímu bezpečnostnímu
úřadu, zpravodajské službě nebo ministerstvu vnitra při provádění
bezpečnostního řízení podle zákona o ochraně utajovaných informací a o
bezpečnostní způsobilosti.
Právo na informace jinak chráněné mlčenlivostí účastníků daňového
řízení má též veřejný ochránce práv, pokud provádí šetření v rámci své
působnosti.

Obecné výluky z povinnosti zachovávat mlčenlivost se vztahují na
všechny subjekty jakkoliv zúčastněné na daňovém řízení. Zákonným ustanovením
zakazujícím dovolávat se mlčenlivosti je pochopitelně nadřazeno ústavní právo
každého odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání
sobě nebo osobě blízké.
Nahoru Pracovníci správce daně
Druhý okruh výluk z povinnosti zachovávat mlčenlivost se vztahuje
jen na pracovníky správce daně a souvisí s poskytováním informací získaných při
správě daní jiným orgánům státní moci a ve zvláštních případech též některým
fyzickým osobám.
Orgánům sociálního zabezpečení je správce daně na vyžádání povinen
poskytnout seznam daňových subjektů v oboru daní z příjmů a údaje o výši příjmů
a výdajů jednotlivých osob majících příjmy z podnikání a z jiné samostatné
výdělečné činnosti. Shodné údaje je správce daně povinen poskytnout též
zdravotním pojišťovnám.
Orgánům rozhodujícím o dávkách státní sociální podpory a
ministerstvu práce a sociálních věcí poskytují na dožádání správci daně údaje
pro stanovení rozhodného příjmu osob, které jsou poplatníky daně z příjmů. U
poplatníků s příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti dále
poskytují datum zahájení a ukončení této činnosti a údaj o tom, zda poplatník
daně z příjmů má slevu z důvodu vyživovaného dítěte, manželky nebo manžela.
Soud si může od finančního úřadu vyžádat pouze informace o základu
daně z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, z kapitálového majetku,
z pronájmu a z ostatních příjmů, a to jen v rámci řízení o výživném.
Poskytování údajů o výši příjmů a výdajů jednotlivých daňových
subjektů úřadům práce má přispět k prověření výše příjmů, které uvádějí
žadatelé o příspěvky v nezaměstnanosti a další druhy státní podpory. Na druhé
straně si mohou správci daně vyžádat informace o částkách vyplacených uchazečům
o zaměstnání a datech jejich úhrady, což jsou údaje potřebné např. pro
stanovení nároku na odpočet na manžela (manželku), a dále lze tyto informace
využít v rámci vymahacího řízení.
Nahoru Statistické orgány
Správce daně je povinen na výzvu poskytnout statistickým orgánům
údaje pro vedení statistických registrů a informace stanovené zvláštním
zákonem.
Požádá-li katastrální úřad o informace získané v daňovém řízení, je
správce daně povinen poskytnout identifikační údaje vlastníků a jiných osob
oprávněných z právních vztahů k nemovitostem pro účely správy katastru
nemovitostí České republiky.
Nahoru Boj proti trestné činnosti
Správce daně poskytne příslušné organizační složce ministerstva
financí údaje vyžádané na základě zvláštního právního předpisu o boji proti
legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo zvláštního právního předpisu o
provádění mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního míru a
bezpečnosti, ochrany základních lidských…