dnes je 28.3.2024

Input:

Dvě změny zákona o spotřebních daních přijaté v průběhu roku 2014

13.11.2014, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 11 minut

2014.24.1
Dvě změny zákona o spotřebních daních přijaté v průběhu roku 2014

doc. Ing. Slavomíra Svátková, CSc.

VYŠLO V ČÍSLE 24/2014

Příspěvek publikovaný v letošním červenci informující o změnách v zákoně o spotřebních daních od ledna letošního roku ještě ani nestačil vyblednout a již tu máme další novelu tohoto zákona. Je dána zákonem č. 201/2014 Sb. ze dne 10. září 2014.1

Novelizující ustanovení zákona o spotřebních daních (dále také SD) byla původně součástí dvou sněmovních tisků. První z nich (sněmovní tisk č. 208/0) navrhoval zvýšení sazeb spotřební daně z tabákových výrobků, druhý (sněmovní tisk č. 215/0) pak navrhoval obnovit provozovatelům zemědělské prvovýroby nárok na vrácení spotřební daně, který byl zrušen zákonem č. 500/2012 Sb. k prvnímu lednu 2014.2 V Poslanecké sněmovně došlo ovšem v červenci letošního roku při schvalování sněmovního tisku č. 215 k nestandardnímu postupu. Poslanci novelu zákona sice schválili, ale včetně pozměňovacího návrhu předloženého poslancem vládní koaliční strany3, který byl obsahově v rozporu s koaliční dohodou. Pozměňovací návrh předpokládal snížit sazbu spotřební daně u více a méněolovnatého benzinu na úroveň zhruba 89 % stávající sazby daně a u motorové nafty bez biosložky i s biosložkou4 na úroveň zhruba 77 % stávající sazby daně. Koaliční poslanci po více než hodině svoje hlasování zpochybnili a ve druhém hlasování již novelu zákona schválili bez pozměňovacího návrhu. Hrozbu ústavní stížnosti ze strany opozice odvrátil Senát, který sněmovní tisk č. 215 týkající se vracení daně zemědělcům zamítl a tabákovou novelu (sněmovní tisk č. 208) vrátil Poslanecké sněmovně s návrhem včlenit do ní celou problematiku vratky daně zemědělcům.

Podívejme se nyní na obě ústřední změny zákona o spotřebních daních podrobněji.

1) Vracení spotřební daně z minerálních olejů osobám využívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu (tzv. zelená nafta)

Účinnost části novely zákona o SD zabývající se tzv. zelenou naftou je dána od 1. října 2014. Hlavním motivem pro obnovení vratky spotřební daně je dle Důvodové zprávy5 zvýšení konkurenceschopnosti českých zemědělců, zajištění rovných podmínek ve srovnání s ostatními členskými státy EU a zvýšení efektivnosti pěstování energeticky náročných plodin. Vratka spotřební daně nebo obdobná podpora je poskytována v současnosti zemědělcům ve všech členských státech EU s výjimkou pouze Slovenska, Rakouska, Bulharska a Nizozemska. V ČR se vratka spotřební daně zavedla v průběhu roku 2000 a v roce 2013 ji uplatňovalo zhruba 58 % zemědělských podnikatelů. Nejvyšší částku spotřební daně vracel stát zemědělcům v roce 2011, a to více než 1,8 mld. Kč. Po úpravě pravidel pak bylo v roce 2013 zemědělcům vráceno necelých 1,3 mld. Kč.6

Vratka spotřební daně je v novele zákona o SD obnovena v duchu pravidel platných do konce roku 2013 s tím, že se v ní také promítá terminologie nového občanského zákoníku. Jedná se o tato pravidla:

  • vymezení zemědělské prvovýroby

Zemědělskou prvovýrobou se rozumí rostlinná výroba, chmelařství, ovocnářství, vinohradnictví, pěstování zeleniny, hub, okrasných květin, dřevin, léčivých a aromatických rostlin. Tato výroba může probíhat na pozemcích vlastních nebo propachtovaných, popřípadě obhospodařovaných z jiného právního důvodu.

  • okruh minerálních olejů, ze kterých se vrací SD

Spotřební daň se ani nyní nevrací ze všech minerálních olejů, ale pouze z "tradiční" motorové nafty bez biosložky7, dále z motorové nafty s podílem metylesterů mastných kyselin nepřesahujících 7 % objemu směsi8 a ze směsné motorové nafty s nejméně 30% podílem metylesteru řepkového oleje9.

  • výše vrácené SD obsažené v ceně minerálního oleje

Vratka daně dosahuje dvou úrovní, které odrážejí rozsah biosložky obsažené v motorové naftě. Nižší 40% výše vratky SD se vztahuje k "tradiční" motorové naftě a motorové naftě s podílem metylesterů mastných kyselin nepřesahujících 7 % objemu směsi. Vyšší 57% výše vratky SD se pak vztahuje ke směsné motorové naftě.

  • vznik nároku na vrácení SD

Nárok na vrácení SD vzniká dnem spotřeby příslušného minerálního oleje. Podle přechodného ustanovení novely se zemědělcům vrátí SD až z ceny motorové nafty spotřebované od 1. července 2014.

  • podklady prokazující nárok na vrácení SD

Nárok na vrácení daně prokazuje daňový subjekt dokladem o prodeji motorové nafty10 a evidencí skutečné spotřeby. Náležitosti daňového dokladu stanoví zákon, prováděcí vyhláška, k jejímuž vydání bylo zplnomocněno Ministerstvo zemědělství11, potom stanoví způsob výpočtu nároku na vrácení daně, podmínky a způsob vedení dokladů a evidence spotřeby motorové nafty.

  • uplatnění nároku na vrácení SD

Lhůta pro uplatnění nároku na vrácení SD byla oproti předchozím letům zkrácena. Nárok lze nyní uplatnit v daňovém přiznání v zákonné dvouměsíční lhůtě počítané ode dne, kdy mohl být nárok uplatněn poprvé.12 Dodatečné daňové přiznání pak lze uplatnit na zvýšení nároku na vrácení daně v zákonné dvouměsíční lhůtě počítané ode dne, kdy tento nárok mohl být uplatněn naposledy. V obou případech i nadále platí, že pokud nárok nebude v uvedených lhůtách uplatněn, zaniká a lhůty nelze prodloužit ani nelze povolit navrácení v předešlý stav.

2) Zvýšení sazeb spotřební daně z tabákových výrobků a další změny spojené s nakládáním s tabákovými výrobky

Zatímco obnovení tzv. zelené nafty bylo naší interní záležitostí, zcela naopak tomu bylo s úpravou sazeb SD z tabákových výrobků, neboť ty podléhají od května 2004 pravidlům harmonizace. Podle tzv. tabákové směrnice13 měla od 1. ledna 2014 ve všech členských státech EU, pokud si nevyjednaly výjimku14, činit celková spotřební daň z cigaret nejméně 60 % vážené maloobchodní prodejní ceny cigaret propuštěných ke spotřebě (první požadavek) a zároveň tato SD nesměla být nižší než 90 eur na 1000 kusů cigaret (druhý požadavek).

Zatímco první požadavek je možné za podmínek stanovených tabákovou směrnicí o jeden rok odložit, v případě druhého požadavku odklad není možný. Ve výsledku to znamenalo, že Česká republika nesplňovala k 1. lednu letošního roku požadavek po minimální pevné sazbě SD z cigaret. Minimální sazba daně v přepočtu na 1000 kusů cigaret činila místo požadovaných 90 eur pouze 87,73 eur.15 Přes existenci časové prodlevy s plněním směrničního pravidla se teprve za pět měsíců (koncem května) dostala do Poslanecké sněmovny novela zákona, která měla tento stav napravit. Bez ohledu na požadavek předkladatele vyslovit s novelou souhlas již v prvním čtení prošla novela ve Sněmovně všemi třemi "koly" projednávání a teprve na začátku září byla doručena prezidentovi k podpisu. S ohledem na lhůty spojené zejména s objednáváním a odběrem tabákových nálepek s novými sazbami spotřební daně byla nakonec její účinnost stanovena až od 1. prosince 2014.

Je dlouhodobě známým faktem, že významným faktorem, který ovlivňuje splnění či nesplnění směrniční minimální pevné sazby SD, jsou u států, které doposud nepřijaly euro za svoji měnovou jednotku, pohyby směnného kurzu. V případě ČR se jedná o pohyb kurzu koruny vůči euro. V průběhu roku 2013 tento kurz významně poklesl, na čemž se významnou měrou podílela i intervence ČNB. Pravidla jsou zároveň nastavena tak, že o stupni naplnění směrničního požadavku v aktuálním kalendářním roce (například od 1. ledna do 31. prosince 2014) rozhoduje kurz platný16 k prvnímu pracovnímu dni měsíce října předchozího

Nahrávám...
Nahrávám...